Translate

Wikipedia

Αποτελέσματα αναζήτησης

Κυριακή, 3 Μαΐου 2015

ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ( ΑΡΧΑΙΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ) - Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ & ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ :
Κεφάλαιο 1.Έπος: έννοια - περιεχόμενο - βασικά γνωρίσματα του ηρωικού έπους
Κεφάλαιο 3. Ο χρόνος, ο χώρος και ο κόσμος των ομηρικών επών σε σχέση με την Ιστορία
Κεφάλαιο 4. Οι αοιδοί, οι ραψωδοί και ο Όμηρος
Κεφάλαιο 7. Η επίσημη καταγραφή των ομηρικών επών και η διαίρεσή τους σε ραψωδίες
Κεφάλαιο 8. Τα βασικά θέματα και προβλήματα της Οδύσσειας

ΚΕΙΜΕΝΟ:
Ενότητα 2η: ραψωδία α ,στίχοι 26 - 108
Ενότητα 4η: ραψωδία α, στίχοι 174 - 360
Ενότητα 5η: ραψωδία α, στίχοι 361 - 497
Ενότητα 7η: ραψωδία ε, στίχοι 50 - 165
Ενότητα 8η: ραψωδία , στίχοι 165 - 251
Ενότητα 9η: ραψωδία ε, στίχοι 311 - 420
Ενότητα 11η: ραψωδία ζ, στίχοι 139 - 259
Ενότητα 14η: ραψωδία ι ,στίχοι 240 - 512
Ενότητα 22η: ραψωδία π ,στίχοι 185 - 336


ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΝΑΥΤΙΛΛΟΜΕΝΟΥΣ δηλ. ΠΩΣ ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ - ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ :


1. Θα διαβάσετε πολύ καλά τα λίγα και μικρά σε έκταση κεφάλαια της εισαγωγής, είτε από το βιβλίο, είτε από τις σημειώσεις που έχετε στο τετράδιο σας για τα αντίστοιχα κεφάλαια ( αν οι σημειώσεις είναι καλές και ολοκληρωμένες). Για έλεγχο ότι τα μάθατε, μπορείτε να τα πείτε και σε κάποιον από τους γονείς σας ή μεγαλύτερο σας, εφόσον αυτό δεν σας καταπιέζει και σας αγχώνει. Δεν χρειάζεται εμμονή στην αποστήθιση, αλλά καλή κατανόηση, ώστε να μπορείτε να τα εκφράσετε σωστά και ολοκληρωμένα με το δικό  σας λόγο.


2.Στη συνέχεια μπορείτε να κάνετε μια προσεκτική ανάγνωση τους στίχους των ραψωδιών που έχουν οριστεί ως εξεταστέα ύλη για να θυμηθείτε το περιεχόμενο τους. Κάθε φορά που τελειώνετε την ανάγνωση μιας Ενότητας, καλό είναι να διαβάζετε και τα σχόλια που έχετε γράψει στο βιβλίο ή στο τετράδιο σας κατά την ώρα της παράδοσης ή τα έντυπα σχόλια του βιβλίου (στο κίτρινο πλαίσιο κάθε σελίδας). Τίποτα απ' αυτά δεν το μαθαίνετε απ' έξω, φροντίζετε απλώς να το κατανοήσετε.

3.Το βασικό στην Οδύσσεια είναι να έχετε κατανοήσει κατά τη διάρκεια της χρονιάς πώς    επεξεργαζόμαστε το κείμενο, για παράδειγμα αυτό που θα έχετε μπροστά σας. Κι αυτό γιατί όλες οι ερωτήσεις (πλην της εισαγωγής) θα βγούνε απ' αυτό το κείμενο (30 στίχων περίπου) και όλες οι απαντήσεις, θα υπάρχουν μέσα σ' αυτό. Έτσι:

α) Διαβάζετε πολύ προσεκτικά και κατανοείτε το κείμενο των 30 στίχων, που σας δίνετε φωτοτυπημένο.
β) Διαβάζετε επίσης πολύ προσεκτικά τις εκφωνήσεις των ερωτήσεων, ώστε να μην έχετε απορίες και κυρίως για να μην παραλείψετε να απαντήσετε σε κάτι.
γ) Αφού κατανοήσατε το κείμενο, πρέπει να είστε σε θέση να αποδώσετε το κείμενο περιληπτικά, βασισμένοι και στις γνώσεις σας για την περίληψη από το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Αφηγείστε, λοιπόν,  με συντομία το κείμενο σε γ΄πρόσωπο προσέχοντας ιδιαίτερα το λόγο σας (σωστή έκφραση, κατάλληλες συνδετικές λέξεις μεταξύ των προτάσεων-περιόδων του λόγου, συνοχή και ροή στο λόγο σας, χρονική ακολουθία που σημαίνει ότι διηγείστε τα γεγονότα με τη σειρά χωρίς σκαμπανεβάσματα, σωστή ορθογραφία). Η περίληψη είναι ένα δικό σας κείμενο, με το οποίο διηγείστε όσα λέει ο αφηγητής ( ο Όμηρος). Επίσης ακολουθείτε τις οδηγίες της εκφώνησης για τα όρια του κειμένου.
δ)Στη συνέχεια πρέπει να είστε σε θέση να επεξεργαστείτε το κείμενο από άποψη δομής, δηλ. να το χωρίσετε σε θεματικές ενότητες ή σκηνές (θα διευκρινίζεται στην εκφώνηση) και να δώσετε τους κατάλληλους πλαγιότιτλους που να αποδίδουν επιγραμματικά το περιεχόμενο των ενοτήτων.
ε)Επεξεργάζεστε επίσης το κείμενο από άποψη γλωσσικών στοιχείων και αφηγηματικών τρόπων. Για παράδειγμα μπορεί να σας ζητηθεί να βρείτε κάποια εκφραστικά στοιχεία όπως οι εικόνες, οι μεταφορές, οι παρομοιώσεις ( απλές ή σύνθετες-πλατιές), οι αντιθέσεις, οι προσωποποιήσεις κ.α.  ή να βρείτε και να σχολιάσετε αφηγηματικούς τρόπους όπως η αφήγηση, η περιγραφή, ο διάλογος, ο μονόλογος.
στ)Υπάρχουν βέβαια και οι αφηγηματικές τεχνικές( προοικονομία, επιβράδυνση, επική ειρωνεία, τυπικά στοιχεία) τις οποίες μπορεί να σας ζητηθεί να εντοπίσετε και να σχολιάσετε, τι επιτυγχάνεται δηλ. με τη χρήση τους.
ζ) Σ' ότι αφορά τα πολιτιστικά στοιχεία, δηλ.τα στοιχεία του πολιτισμού της ομηρικής κοινωνίας (υλικός πολιτισμός, αντιλήψεις, αξίες, ιδέες κ.λπ.) που υπάρχουν σ' ένα κείμενο, θα πρέπει να είστε σε θέση να σχολιάσετε με συντομία τι μας δείχνουν για την εποχή εκείνη. (όπως στην τάξη) π.χ. αργαλειός: ότι η υφαντική τέχνη ήταν αναπτυγμένη  ή η Καλυψώ στον αργαλειό: ότι η υφαντική ήταν γυναικεία δραστηριότητα ή ότι έχουμε στοιχείο ανθρωπομορφισμού των θεών.
 η)Τέλος βασισμένοι πάντα στο κείμενο που θα έχετε μπροστά σας, θα κληθείτε να χαρακτηρίσετε κάποιο από τα πρόσωπα του κειμένου. Κι εδώ θα πρέπει να είστε προσεκτικοί. Δηλαδή παίρνοντας με τη σειρά το κείμενο να αξιοποιήσετε όλα τα στοιχεία που αναφέρονται στο πρόσωπο αυτό και το χαρακτηρίζουν ως προς το ήθος, τη συμπεριφορά του προς τους άλλους, τη δράση του κ.λπ. Ο χαρακτηρισμός δεν είναι επανάληψη της περίληψης ή απλώς διήγηση γεγονότων, αλλά επίθετα μετοχές και περιφράσεις που σκιαγραφούν, "ζωγραφίζουν" το πρόσωπο και αιτιολογούν τη στάση, πράξεις, κ.λπ. για τα οποία γίνεται λόγος στο κείμενο και στα οποία πατάμε, στηριζόμαστε για να μη βγάζουμε αυθαίρετα συμπεράσματα.

Η Οδύσσεια είναι ένα εύκολο μάθημα για τις εξετάσεις, κυρίως γιατί ό,τι σας ζητηθεί θα το έχετε μπροστά σας, στο φωτοτυπημένο κείμενο. Το μόνο που πρέπει να κάνετε είναι να "ανακαλύψετε" τα στοιχεία του κειμένου και να είστε προσεκτικοί και συγκεντρωμένοι κι όχι επιπόλαιοι και βιαστικοί.


ΚΑΛΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Η καθηγήτρια σας Ματίνα Γκούτζιου

13 σχόλια:

  1. Πολυ χρησιμες οι συμβουλες σας κα Ματινα με βοηθησαν παραπολυ γιατι δεν ηξερα πως να διαβασω για αυτο το μαθημα αφου εκτος της εισαγωγης και τον ορισμων(τι ειναι πολιτιστικα στοιχεια κτλ. που οφειλω να ξερω τη σημασια τους) τα κειμενα δεν ηξερα τι να τα κανω..καθως αναρωτιωμουν αν φτανει η ανγνωση των κειμενων.!Πολυ καλη δουλεια!Μπραβο σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. μας βοήθησες τι να σας πω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για καθορισμό εξεταστέας ύλης πρόκειται και για μερικές συμβουλές προς τους μαθητές της τάξης μου, Δεν είναι μελέτη, ούτε διατριβή και βέβαια δεν είναι ο μοναδικός τρόπος που μπορεί να ακολουθήσει κανείς στο διάβασμα για να γράψει καλά. Αν έχετε κάποιες άλλες προτάσεις, χρήσιμο θα ήταν να τις εκθέσετε και μάλιστα επώνυμα, όπως κι αυτές που διαβάζετε. Απορίας άξιο επίσης, πώς κάποιος διαβάζει συμβουλές για εξετάσεις που γίνονται τον Ιούνιο, μέσα στον Ιανουάριο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τέλειο!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολυ καλο !!! Βοηθαει πολυ!!! Μπραβο σας !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μαρίνα Ζυγανιτίδου9 Ιουνίου 2016 - 10:28 π.μ.

    Συγχαρητήρια! Επιτέλους γραπτές οδηγίες από εκπαιδευτικό για το πως προτείνεται ο μαθητής να οργανώσει το διάβασμά του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ευχαριστώ για τον θετικό σχολιασμό σας. Τώρα που ξαναδιαβάζω τις οδηγίες που έδωσα στους μαθητές μου για τις εξετάσεις μια συγκεκριμένη σχολική χρονιά, βλέπω ότι μπορώ να τις βελτιώσω. Θα το κάνω με την πρώτη ευκαιρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή